Friday, December 11, 2009

Jenis-Jenis Itik

Abacot Ranger
Negara asal: Great Britain. Dua tujuan. Berat 6 lbs. Perawakan serupa dengan Campbell.

Ancona
Negara asal: Great Britain. Purata 6-6.5 lbs. Campuran warna putih dan warna - hitam & putih, , Coklat & putih, perak & putih, "Lavender" & putih, & tiga warna. Tahan lasak, boleh sesuaikan diri, itik yang mempunyai pelbagai tujuan . Penelur yang terbaik, telur putih 210-280 biji, krim, atau telur biru . Membesar agak cepat, & menghasilkan kualiti daging yang tinggi dimana lebih sedap dan kurang lemak jika dibandingkan dengan itik Pekin.

Silver Appleyard
Negara asal: Great Britain. Berat itik jantan 8-9 lbs, kepala dan tengkuk warna hijau "beetle" , leher warna putih dengan tanda perang muda. Berat betina 7-8 lbs, bahagian belakang warna perak keputihan . Penelur yang baik – lebih kurang 100-180 biji telur yang besar.

Aylesbury
Negara asal : Aylesbury, Buckinghamshire, Great Britain. Berat itik jantan 4.5-5.4 kg,
betina 4.1-5 kg. Boleh menukarkan makanan dengan baik . Boleh bertelur 300 biji/tahun
Telur berwarna putih .

Buff
Negara asal: England. Berbagai warna coklat muda kemerahan, coklat kehitaman, biru atau "bluish-slate" (semua dengan bahagian dada warna putih). Boleh dikatakan baka itik dua tujuan yang baik telur dengan banyak dan kualiti yang tinggi & tumbersaran yang cepat. Saiz dan bentuk seperti itik Pekin.


Blue Swedish
Negara asal: Germany. 2 jenis – Biru & Hitam (kebanyakkannya biru) dengan bahagian dada warna putih. Mirip Rouen. Besar, itik terbaik untuk dua tujuan. Tahan lasak. Berat jantan 8 lbs, betina 7 lbs & penelur yang baik. Warna telur biru kehijauan.

Cayuga
Negara asal: Lake Cayuga, New York. Lebar, itik pedaging yang berbadan panjang. Baka yang menarik dan dipelihara untuk pertunjukkan. Warna hitam dengan warna hijau di bulu. Dipasarkan pada umur lebih kurang 12-16 minggu. Berat jantan – 3.62 kg, betina – 3.17 kg. Penelur yang bermusim. Telur besar, kelabu gelap ke biru kehijauan. 80-100 biji.

White Crested
Negara asal: Great Britain. Terdapat bebola berbulu diatas kepala. Lain-lain ciri menyerupai Pekin. Itik dua tujuan yang baik. Bertelur dengan baik kuantiti yang boleh dibanggakan. Tumbesar dengan kadar yang cepat. Berat jantan – 6 lbs, betina – 5 lbs. ¼ daripada telur tidak akan tetas, ¼ lagi tetas tanpa jambul. Susah untuk membiak. Tidak membiak dengan meluas.

Indian Runners
Negara asal: SEA. Popular, penelur yang cepat berkembang biak. Dari famili itik "Leghorns". Pengeluaran telur: 300. 8 jenis perang muda & putih, Putih, "Penciled", hitam, "buff", cokelat, kelabu & biru "Cumberland". Perang muda dan putih paling popular. Berat jantan 4-4½ lbs, betina 3½-4 lbs. Tidak berjalan terkedek-kedek, tetapi boleh berjalan agak laju. Selalu dalam keadaan gopoh gapah. Mempunyai aspek yang unik - Badan panjang dan licin berkilat dengan keadaan menegak. “A bowling pin on feet”.

Khaki Campbell
Negara asal: England. Baka yang ringan. Juga dikenali sebagai
“Leghorn of the duck world”. Pengeluar telur yang terbaik.
Pengeluaran – 275-340 telur/tahun. Anggaran berat telur
71-75 gms each. Terlalu lasak. 3 Pelbagai jenis – Khaki,
Dark & White.
Jantan - weight 2.5-3 kg; Betina 2-2.5 kg.
Pembiakan – 1:10

Muscovy
Negara asal: Brazil. Itik domestik dan bukan dari Mallard.
Asalnya dipanggil itik "Musk". Itik yang paling besar. Muscovy putih paling dengan dagingnya. Daging yang paling lembut, pejal & sedap. Boleh membesar dengan cepat. Berat jantan kira-kira 4.5-6.5kg, betina 2.2-4.5 kg. Secara teknikal ia menyerupai angsa. Tidak "quack", tapi berbunyi "hissing". Nama samarannya ialah “Turkey duck” kerana muka berkedut yang merah. 8-21 telur/sangkak. Inkubasi: 35-36 hari.Warna - biru, biru & putih, cokelat, cokelat & putih,putih, hitam, hitam & putih, "lavender & calical".

Pekin
Negara asal: China. Menjadi pilihan penternak komersil untuk pengeluaran daging. Cepat membesar dan boleh menukarkan makanan dengan baik. Berat jantan bila dipasarkan ialah kira-kira 9-12 lbs. dalam masa 8 minggu, betina 8-9 lbs. Tahan lasak. Warna putih. Bertelur kira-kira 160 biji semusim. Pembiakan – 1:5.

Rouen
Negara asal: France. Besar, cantik, warna seperti Mallard liar. Dikatakan mempunyai daging yang paling sedap. Penelur yang sederhana. 100-150/tahun. Telur mempunyai "tine" biru. Berat jantan 8-9 lbs, betina 6-7 lbs. Perlu mempunyai air 15” ke atas untuk membiak.

Saxony
Negara asal: German. Baka yang berat - Berat jantan 8 pounds, betina lenih kurang 7. Dua tujuan. Warna jantan lebih kurang seperti Mallard tapi warna yang lebih suramitik yang berwarna kuning pucat; jantan dan betina mempunyai bulu warna bayangan warn biru kelabu . Bertelur kira-kira 150 biji/tahun

Swedish Yellow

Asal dari Blue Swedish. Selalunya berwarna kuning. Tidak mepunyai daging yang banyak jika dibandingkan dengan Blue, tetapi penelur yang lebih baik. Berat 3-3.5 kg.

Welsh Harlequin
Negara asal: Wales. Baka penelur yang ringani: 275-350 biji/tahun. Lebih tenang jika dibandingkan dengan Campbells.

No comments:

Post a Comment